Tiskové zprávy

Tisková zpráva ze dne 9. května 2019

 

 

Centrum Kopretina podporuje rodinu v pěti zařízeních 

okresu Žďár nad Sázavou

 

S postupným nástupem letního času přichází i rozšíření nabídky centra Kopretina o veřejné akce pořádané pro rodiny s dětmi ve venkovním prostředí. Centrum, které provozuje svoji činnost v pěti zařízeních v okrese Žďár nad Sázavou, je pro případné zájemce otevřeno v Radešínské Svratce, v Bystřici nad Pernštejnem, Radostíně nad Oslavou, Velkém Meziříčí a Žďáře nad Sázavou.

 

„Naším posláním je podpora rodiny, zvyšování rodičovských kompetencí a zodpovědnosti. Za pomoci naší programové nabídky se snažíme preventivně působit proti negativním jevům v rodině, podporujeme komunikaci mezi generacemi v rodinách, jejich vztahy a společenství,“ upřesňuje Lenka Vencálková, pracovnice pověřená vedením centra Kopretina.

„Navštěvují nás rodiny s dětmi, maminky nebo tatínkové na mateřské či rodičovské dovolené, prarodiče, těhotné ženy a jejich partneři. Občas přijde s dítětem na program i strýc nebo teta,“ doplňuje Lenka Vencálková.

Během května a června, zejména v období svátku Dne dětí uspořádá centrum Kopretina několik akcí určených především pro rodiče s dětmi.
V Radostíně nad Oslavou proběhne začátkem května Pouť rodin na sv. Hostýn, do Zoo Zlín Lešná, Kroměříže s plavbou po Baťově kanálu.
Předposlední květnový den mohou zájemci navštívit velkomeziříčské centrum, kde bude připraven Dětský den.
Ve Žďáře nad Sázavou a v Bystřici nad Pernštejnem je 8. června v plánu výlet pro rodiny s dětmi do zábavního parku Mirakulum, Radešínská Svratka do Mirakula vyrazí 25. května.

Ve Žďáře se 26. června uskuteční tradiční akce zejména pro tatínky s názvem Táta dneska frčí.

 

Mimo volnočasové aktivity určené rodinám nabízí Kopretina i různé typy vzdělávání, společenské akce a tvůrčí dílny. Pravidelnou nabídku programů Kopretina naleznou zájemci na webu zdar.charita.cz

 

Lenka Šustrová

                                                                                                                                                 



                                              

Tisková zpráva ze dne 6. 5. 2019

 

Rock for Rosa přinesl bystřickému dennímu stacionáři 67 tisíc

 

V sobotu 27. dubna 2019 se v Kulturním domě v Bystřici nad Pernštejnem konal benefiční koncert Rock for Rosa. Bez nároku na honorář zde vystoupil Smyčcový orchestr N. Kyjovského společně s rockovou formací zastoupenou Ludmilou Zítkovou, Milanem Slámou, Františkem Mazánkem, Pavlem Vandírkem, Tomášem Rouskem a Martinem Pospíšilem. Hlavním organizátorem, dirigentem a průvodcem večera byla paní Lenka Macháčková.

„Celý večer měl úžasnou atmosféru. Rocková hudba propojená smyčcovým orchestrem dodávala celému sálu nezapomenutelný zážitek,“ popisuje nadšeně Bc. Petra Königová, DiS., vedoucí denního stacionáře Rosa, pro který byl určený výtěžek celé benefice.


Díky návštěvníkům, účastníkům, pořadatelům a všem, kteří se na akci podíleli, se podařilo vybrat částku 67 190 Kč. Tato částka bude využita na vybavení nově vznikajících stimulačních místností, které využijí především uživatelé s těžkým kombinovaným postižením. 

„Chtěla bych všem organizátorům, sponzorům, účinkujícím i návštěvníkům mnohokrát poděkovat. Velmi si ochoty všech vážím. Hudební večer byl nádherný, nabitý pozitivní náladou. A vybraná částka jen umocňuje pocit vděčnosti. Opravdu velmi si vážím všech účinkujících, kteří bez nároku na mzdu předvedli tak skvělé vystoupení. Určitě to stálo mnoho sil, času i energie. Velké díky Vám všem,“ vzkazuje závěrem Petra Königová.

Tým denního stacionáře Rosa

Foto: Martin Dlouhý   

                                                   

 

 

 

Tisková zpráva ze dne 25. 4. 2019

 

 

Žďárská Charita se opět po roce zapojila do úklidu Vysočiny

Uživatelé a pracovníci žďárské Charity se i v letošním roce zapojili do projektu Kraje Vysočina s názvem „Čistá Vysočina“.

 

Ve Žďáře nad Sázavou se na úklidu Vysočiny podílel jako každým rokem Klub v 9 – centrum služeb pro podporu duševního zdraví, a to v blízkosti sídla zařízení a veřejností vyhledávaných soch Michala Olšiaka Hamroně a Mamlase. Skupinka šesti účastníků nasbírala šest pytlů odpadků.

Do kampaně se zapojilo tradičně i nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Ponorka se svými „staršáky“, tzn. klienty od 12 ti do 20 let a s mladšáky, tzn. klienty od 6 let věku.  Ti poklízeli ulici Nádražní a park u klubu Ponorka.
Po pracovní době se do úklidu kolem cyklostezky směr Pilská nádrž pustila i Správa žďárské Charity. „Letos jsme se zapojili již po třetí a dokonce jsme i rozšířili naši působnost. Je znát, že lidé o přírodu více pečují, proto nás mile překvapilo, že odpadků je rok od roku méně. Navíc nám počasí přálo, venku bylo nádherně,“ sdělila ředitelka žďárské Charity, Ing. Jana Zelená.

 

I v Bystřici nad Pernštejnem vyrazili uklízet uživatelé a pracovníci denního stacionáře Rosa. Za své si společně s třídou paní učitelky Solařové ze ZŠ Nádražní vzali oblast cyklostezky, okolí Domanínského rybníka a říčky Bystřičky. „V letošním roce jsme sebírali patnáct pytlů odpadků, proto jsme velmi rádi za spolupráci s místní Základní školou. Úklidu se účastnili i moji dva canisterapeutičtí psi,“ uvedla vedoucí denního stacionáře Rosa Petra Königová.

Stejně tak se v Bystřici již tradičně zapojila i mládež z nízkoprahového zařízení Nadosah. Ti uklízeli v okolí nízkoprahového klubu.


Velké Meziříčí prezentoval v kampani denní stacionář Nesa. Letos se účastnili čtyři uživatelé a dva pracovníci. Ti se jako každý rok postarali o lokalitu zvanou Kunšovec. „Dobrá zpráva je, že každým rokem sledujeme pokles odpadků. A z toho máme radost. Letos jsme vysbírali pouze jeden pytel a jako bonus pár zrezivělých součástek od auta,“ sdělila Adéla Kracíková, sociální pracovnice z denního stacionáře Nesa

Lenka Šustrová




Vedoucí Osobní asistence: Největší radostí je, když uživatel řekne, že se těší, až zase přijdeme.

Jaroslavo, Osobní asistence není v systému sociálních služeb novinkou. Přesto se najdou lidé, kteří o Vámi poskytované službě nikdy neslyšeli. V čem spočívá péče osobních asistentů?

Jsme terénní sociální služba. To znamená, že docházíme za uživatelem domů, tedy do jeho přirozeného prostředí. Náplň osobní asistence je široká, v podstatě pomáháme se všemi běžnými věcmi, které uživatel kvůli své nemoci nebo postižení nezvládne sám. Zpravidla to zahrnuje pomoc při úkonech péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně, ale také různé aktivizace, drobná pomoc v domácnosti, doprovod apod. 

 

Vaši péči využívají lidé různého věkového spektra. Jaký je průměrný věk vašich uživatelů?

Cílová skupina Osobní asistence je široká. Poskytujeme péči dětem od 3 let, dospělým a seniorům bez omezení věku s dlouhodobým onemocněním nebo zdravotním postižením.

 

Pro větší představu nahlédněme nyní do vašich statistických dat. Jaký je aktuální počet uživatelů a pečujících pracovníků?

Nyní máme 51 smluv, ale pravidelně docházíme k 45 uživatelům. Pracovníků v naší službě na všech třech pobočkách je v tuto chvíli 22.

 

Znáte průměrný časový rozsah vašich návštěv?

Časový interval asistence nemá žádné omezení. Záleží na tom, co uživatel potřebuje a chce, a také na našich kapacitních možnostech. V průměru máme 4 hodiny asistence na jednu návštěvu u jednoho uživatele.

 

Jste součástí neziskové organizace fungující na území okresu Žďár nad Sázavou. Kde získáváte finance na chod Vaší služby? Podílí se nějakou částí i uživatelé?

I přestože podstatnou část našeho rozpočtu tvoří dotace z Ministerstva, musí se na chodu podílet i sám uživatel, abychom pokryli všechny náklady s péčí spojené. Služba je hrazená podle ceníku, který je umístěný našich webových stránkách www.zdar.charita.cz Ceny jsou odstupňované, takže delší intervaly jsou o něco levnější a víkendy o něco dražší. K úhradě by měl sloužit příspěvek na péči, s jehož vyřízením můžeme pomoci.

 

Zmínila jste, že jste službou terénní. Jakou máte působnost?

Službu poskytujeme, jak již bylo zmíněno, na celém území okresu Žďár nad Sázavou. Kvůli praktickému zajištění služby máme pobočky na třech místech, tedy ve Žďáře nad Sázavou, ve Velkém Meziříčí a v Bystřici nad Pernštejnem. Každá pobočka má vlastní tým pracovníků.

 

Osobní asistent se na nějaký čas vlastně stává i členem rodiny. Přináší to nějaká rizika?

Určitě je to náročná situace pro obě strany. Uživatel a jeho rodina si musí na pracovníky zvyknout a počítat s tím, že částečně narušujeme jejich soukromí. Na druhou stanu se vždy snažíme předem domluvit, co je náplň asistence, do čeho pracovníci zasahují a do čeho ne. Pracujeme na tom, aby si uživatel s asistentem rozuměl a dobře se jim spolupracovalo.

 

Rizika jsme zmínili. Najdeme určitě i mnoho kladů Vaší péče…

Hlavní myšlenou služby je, aby naši uživatelé mohli zůstat doma a nemuseli do pobytové služby. Většinou však doplňujeme péči rodiny nebo blízkých, kterým tak umožníme čas na oddych a další potřeby.

 

 

Jaké radosti vaše péče přináší?

Zní to trochu pateticky, ale je to spokojený uživatel. V naší službě se nedějí velké změny, takže radostí jsou pro nás každodenní drobnosti. Tou asi největší a nejobyčejnější je, když uživatel řekne, že se těší, až zase přijedeme.

 

Děkuji za rozhovor.

6. 4. 2019

Lenka Šustrová

                


Ve Včele se uskutečnila úspěšná velikonoční výstava

Ve dnech 28. 3. a 29. 3. 2019 navštívilo klub Včela mnoho zájemců, děti z místní ZŠ Nádražní a klienti denního stacionáře Rosa. Všichni dorazili obdivovat krásné výrobky uživatelů ze Včely a denního stacionáře Rosa.
Ti se společně radují z úspěšného průběhu akce. Těší je, že jejich práce je úžasně využitá a dělá radost druhým.

 „Všem, kdo jste nás navštívili, velmi děkujeme. Utržilo se úctyhodných 16 380 Kč pro Včelu a krásných 5 020 Kč pro Rosu,“ sdělila Lenka Skryjová, pracovnice klubu Včela i denního stacionáře Rosa.
Získané finance budou použity na nákup dalšího materiálu ke tvoření do dílen. Uživatelé tak budou moci potěšit zájemce při dalších výstavách.

 

Tisková zpráva ze dne 6. dubna 2019


 

Žďárská Charita nabídne od dubna zdravotní péči i na Bystřicku

 

Od 1. dubna letošního roku rozšířila Charitní ošetřovatelská služba svou péči i v Bystřici nad Pernštejnem a okolí. Stalo se tak poté, co zde ukončila svou působnost místní soukromá agentura domácí péče.

 

Jaké služby zdravotní sestry žďárské Charity nabízí?

Zdravotní ošetřovatelskou péči v domácím prostředí pacientů:

-        odběry biologického materiálu (krev, …),

-        aplikace injekcí, infuzí, přípravu a podání léků,

-        sledování a kontroly diabetiků, zaučení aplikace inzulínu,

-        převazy ran, péče o stomie, katetry, PEG,

-        pohybovou terapii, rozcvičování po úrazech, operacích, mozkových příhodách,

podporu k udržení soběstačnosti,

-        zaučení pacientů a jejich rodinných příslušníků v domácí péči,

-        měření krevního tlaku, pulzu a tělesné teploty, sledování bolesti,

-        ošetřovatelskou péči o ležící pacienty, polohování, péči o výživu, vyprazdňování, péči o pokožku,

-        prevenci a léčbu opruzenin a kožních defektů,

-        péči o těžce nemocné a umírající pacienty,

-        psychickou podporu pacienta,

-        poradenskou činnost.

 

Komu je zdravotní služba poskytována?

Zdravotní sestry poskytují odbornou zdravotní péči lidem, kteří z důvodu stáří, nemoci či zdravotního postižení nejsou soběstační. Pečují o osoby v domácí péči na základě doporučení ošetřujícího lékaře a ve spolupráci s rodinnými příslušníky nepřetržitě sedm dní v týdnu. Cílem služby je umožnit pacientům prožití důstojného života v domácím prostředí mezi svými blízkými.

 

Jaké výhody má domácí péče?

Péče o pacienta probíhá v soukromí a pohodlí domácího prostředí.

Psychický stav pacienta v domácím prostředí se zlepšuje.

Rodinní příslušníci jsou zapojeni do péče o nemocného.

Domácí péče podporuje soudržnost rodiny v době nemoci.

 

Jaká je cena Charitní ošetřovatelské služby?

Zdravotní služba je hrazena ze zdravotního pojištění.
 

Jak můžete zdravotní sestry zkontaktovat?

Případní zájemci o zdravotní službu mohou zkontaktovat vrchní sestru Barboru Hadrous na telefonním čísle 777 755 435.

 



Vedoucí Klubu v 9:
„Mluvit o duševním onemocnění je u nás stále velké tabu.“

Ivano, před 18 lety vzniklo pod záštitou Oblastní charity Žďár nad Sázavou zařízení s názvem Klub v 9, které poskytuje péči lidem s duševním onemocněním. Jaký byl prvotní impulz pro vznik této služby?

Hned v úvodu bych ráda upřesnila, že naše služba neposkytuje péči, ale snažíme se o maximální podporu uživatelů tak, aby si zvládli pomoci sami. I celý název služby Klub v 9 – centrum služeb pro podporu duševního zdraví by měl charakter této služby vystihovat. Naše zařízení vzniklo v roce 2001 na základě intervence rodičů osob s duševním onemocněním a lékařů psychiatrů.

Jaké musí člověk s duševním onemocněním splnit podmínky, aby se stal vaším klientem?

Hlavními podmínkami je věk od 18 do 70 let, územní spádovost v okrese Žďár nad Sázavou a pochopitelně duševní onemocnění, které je příčinou, že daný člověk potřebuje podporu v nějaké oblasti běžného života. Ať už se jedná o vztahovou oblast, práci, bydlení nebo samostatnost v péči o vlastní osobu a domácnost.

Jaké činnosti pro lidi s duševním onemocněním nabízíte? 

Jako sociální rehabilitace poskytujeme skupinové a individuální aktivity. Těch je pro uživatele celá řada. V ambulantní službě probíhá pravidelný program pro skupinu uživatelů. Jedná se především o tvůrčí dílny, nácviky vaření, praní a nakupování. Také různými technikami posilujeme paměť, komunikaci a sociální dovednosti. Nedílnou součástí jsou i venkovní aktivity jako turistika, návštěvy kulturních a sportovních akcí. Individuálně pak poskytujeme poradenství, konzultace a doprovody uživatele v situacích, ve kterých podporu potřebuje. Například s nimi navštěvujeme lékaře, úřady, nakupujeme nebo trénujeme cestu z nádraží k nám do ambulantní služby.

Součástí vaší práce je nejen ambulantní služba, ale i terénní. Jaký je mezi nimi rozdíl?

V terénní službě přijíždí pracovník za uživatelem přímo do jeho domova. Jeho činnosti jsou velmi různorodé. Představte si uživatele, který se po několika měsíční hospitalizaci vrací z nemocnice domů. Některé běžné věci spojené s chodem domácnosti vůbec po celou dobu pobytu v nemocnici neřešil. Nechodil nakupovat, neřešil, co bude mít k obědu a jestli má na další den čisté oblečení. A právě při návratu domů mu může terénní služba pomoci. U některých uživatelů nacvičujeme různé aktivity, jiné uživatele podpoříme rozhovorem, probereme s ním jeho obavy a trápení. I to velmi pomáhá.

Kolik osob vaši službu pravidelně využívá?

Ročně naši službu využije mezi 50 a 60 klientů z celého okresu Žďár nad Sázavou. Z toho asi jedna čtvrtina využívá terénní službu a ostatní ambulantní pobočky. Pokud se podíváme na denní statistiky, tak se jedná o 10 uživatelů denně.

Jak vás pracovníky přijímá nový klient, který přijde do vašeho zařízení nebo jej doma navštíví terénní pracovník?

Je to jako v běžném životě. Vztah důvěry je někdy vybudován rychle a někdy se na něm musí pracovat delší dobu. Každý uživatel má „svého klíčového pracovníka“, se kterým spolupracuje nejvíce. Klíčový pracovník bývá také jednou z mála osob v životě uživatele, se kterou se může bavit o své nemoci otevřeně.

A co rodinní příslušníci? Jak si k vám budují důvěru oni?

Velmi záleží na tom, jaké vztahy má uživatel se svými rodinnými příslušníky. Vstup pracovníka do rodiny uživatele je také citlivou otázkou důvěry. Stačí, když s námi získají nějakou pozitivní zkušenost. Například když má jejich rodinný příslušník po návštěvě lepší náladu, chuť něco aktivně dělat, nebo si najde ve službě přátele, se kterým i sdílí podobné problémy a potom spolu jdou normálně do kina. Nebo když se díky využívání služby a aktivnímu přístupu ke svým problémům sníží počet hospitalizací. To pak důvěra vzrůstá. Často to jsou malé změny, které rodina zaznamená. A my jsme rádi, že se o nich dozvíme. Pak společně můžeme „slavit“ první poslání sms, první samostatnou cestu do Klubu v 9 a zpět anebo první zaměstnání po několika letech.  

Projevuje se duševní nemoc v chování těch, kteří jí jsou zasaženi? Lze ji rozpoznat na první pohled?

Na většině lidí jejich onemocnění nepoznáte. Pak často okolí zaskočí, když jsou svědky nějakého projevu nemoci. Někdy vás může na nemoc upozornit neobvyklá reakce člověka, který stojí před vámi ve frontě u pokladny. Když vidíte člověka se zlomenou nohou, umíte si snadno představit, jakou má diagnózu a jaká omezení mu přináší. U duševních nemocí jsou příznaky rozmanité a stejně tak i potřeby nemocných. Pokud budeme hovořit o schizofrenii, výrazné projevy zaznamenáme zejména v době zhoršení nemoci. V určité fázi je nemocný úzkostný, nervózní, může mít obavy o sebe o své blízké okolí, často mění své plány. S tím může být i spojená snížená potřeba v péči o svůj vzhled nebo osobní hygienu. Toto, ale nejsou příznaky nemoci, jsou to reakce na to, co daný člověk prožívá uvnitř.

Zdá se mi to, nebo společnost vnímá chování lidi s duševním onemocněním spíše negativně? 

Nezdá, pořád je u nás velké tabu mluvit o duševním onemocnění. Málokdo bez obav přizná, že potřeboval navštívit odborného lékaře – psychiatra. K tomuto jevu nepřispívá ani mediální obraz lidí s duševním onemocněním. Je ale pravda, že se situace postupně zlepšuje. Snažíme se ke zlepšení informovanosti přispět také. Dochází k nám například na exkurze studenti středních škol, studentům sociálních oborů umožňujeme praxe apod.

Je známo, že duševní nemocí trpělo mnoho umělců. Vynikají vaši klienti také nějakými dovednostmi?

Určitě, máme tu odborníky na počítače, na cizí jazyky, cestování, literaturu a zemědělství. Službu využívají velmi kreativní a tvořiví lidé, kteří se rádi realizují v tvůrčí dílně. Na jejich výrobky se přijďte podívat před Velikonoci na naši prodejní výstavu do Knihovny M. J. Sychry ve Žďáře nad Sázavou.

 

Děkuji za rozhovor.

15. 3. 2019

Lenka Šustrová

 

 

Klub v 9 – centrum služeb pro podporu duševního zdraví je zařízením Oblastní charity Žďár nad Sázavou pro dospělé lidi s duševním onemocněním. Naším posláním je pomoci při osamostatnění a seberealizaci uživatele. Podporujeme nácvik a rozvoj schopností a dovedností vedoucích k začlenění do jeho přirozeného prostředí.

Služba je poskytovaná lidem, kteří se v důsledku svého duševního onemocnění ocitli v nepříznivé sociální situaci a mají oslabenou nebo sníženou schopnost zapojit se do ekonomického, sociálního i kulturního života společnosti a žít způsobem, který je ve společnosti považován za běžný.



Tisková zpráva ze dne 16. 2. 2019

Bystřická Včela se chystá na masopustní veselí

 

Každoročně se ve volnočasovém klubu Včela připravují na masopustní veselí. To letošní zahájí v úterý 26. únoraPenzionu Hotelovka na Hornické ulici v Bystřici nad Pernštejnem. I letos zde bystřičtí senioři předvedou své kostýmy za doprovodu harmoniky.

Na programu se jako každým rokem podílí děti z folklórního souboru ze Štěpánova nad Svratkou, které si pro účastníky připravily taneční a hudební vystoupení.

 

„Příchozí si mohou zazpívat, popovídat, zatančit, nebo si jen poslechnout místní harmonikáře a společně tak prožít krásné odpoledne. Na jarně vyzdobených stolech nebudou chybět ani masopustní koblížky, na které se všichni moc těší,“ vypráví s nadšením Lenka Skryjová, pracovnice klubu Včela.

 

Masopustní výprava v kostýmech navštíví rovněž i místní Mateřskou školu Čtyřlístek a denní stacionář Rosa. 

Včela, která spadá pod Oblastní charitu Žďár nad Sázavou, je volnočasovým klubem pro seniory a osoby se zdravotním postižením, ve kterém jde především o aktivní trávení volného času a kontakt se společenským prostředím. „Každé ráno začíná klub cvičením, kdy si všichni rozhýbou svá těla při rozcvičce nebo na rotopedu. Po cvičení začíná kreativní a tvořivá dílna. Zde se tvoří výrobky z různých materiálů prostřednictvím různorodých technik a metod. Během dílny je však i prostor pro hraní deskových her, trénování paměti, povídání u dobré kávy. Odpolední klub nabízí různé besedy, vaření a pečení, filmové a dokumentární kluby, posezení s písničkou, trénování paměti, procházky a návštěvy zajímavých míst v Bystřici nad Pernštejnem a v blízkém okolí,“ vysvětluje Lenka Skryjová.

 

Kromě pravidelných aktivit se klub Včela podílí i na kulturním dění v Bystřici nad Pernštejnem, vyráží na celodenní výlety na zajímavá místa České republiky a pořádá prodejní výstavy výrobků. Klub je otevřen i lidem žijícím mimo DPS z Bystřice a okolí, kteří chtějí aktivně trávit volný čas a setkávat se navzájem při příjemných a zajímavých činnostech.

Účast na aktivitách programu je ZDARMA. 

Nabídku činností naleznou zájemci na https://zdar.charita.cz/…klubu-vcela/ nebo na FB stránkách https://www.facebook.com/vcelaochzr/



Smyslem Tříkrálové sbírky je vykouzlit všem lidem na tváři úsměv

Yvona Pošvicová pracuje ve žďárské Charitě od listopadu jako koordinátorka dobrovolníků. S tím se pojí i její funkce koordinátorky právě probíhající Tříkrálové sbírky.

Yvono, v Charitě jste nováček. Jaké jsou vaše první pocity z koordinace jedné z největších sbírkových kampaní v České republice?
Loni jako přispěvatelka, letos jako koordinátorka. Každý rok jsem trpělivě čekala na tři krále, na děti, které mi zazpívají koledu a posvěcenou křídou napíšou tradiční K+M+B s letopočtem a já pak přispěji finančním obnosem. Letos to však zažívám z druhé strany. Ten okamžik pár minut trvající návštěvy tří králů se najednou promění v měsíce a měsíce velkých příprav tak, aby vše klaplo, jak má. 541 rozdaných kasiček, 13 tisíc letáků, 76 tisíc cukříků a více než 2 100 dobrovolníků, kteří za jakéhokoliv počasí přinášejí radost a požehnání, stojí za snahou vykoledovat dostatek darů na podporu projektů Charity.

Uvedla jste, že v terénu máte letos zhruba 2 100 koledníků. Zapojují se více dospělí nebo děti?
Nejvíce koledníků jsou děti a z toho mám velkou radost. Je vidět, že dobrovolnictví a ochota pomáhat není otázka věku, ale hodnot, které si děti nesou z rodiny. Děti se do koledování zapojují z vlastní vůle, ve svém volném čase a bez nároku na mzdu. Věnují svůj čas a energii, aby pomohly potřebným a lidem v nouzi. 

Jak byste vy, která jste poprvé koordinátorkou u letošního ročníku sbírky, pojmenovala nejdůležitější smysl této sbírkové kampaně?
Hlavním posláním sbírky je upozornit na potřebné lidi kolem nás a pomoci jim. Tříkrálová koleda umožňuje lidem, aby zakusili radost a uspokojení z toho, že obdarovali člověka v nouzi, ať už příspěvkem do kasičky, darem, dárcovskou smskou, modlitbou či jiným způsobem dle svých možností. Pomoci lze nyní ještě jednodušeji. Letos můžeme poprvé v historii sbírky přispět i pomocí platebních karet. I tradiční novoroční sbírka tak může nabídnout moderní způsob, jak snadno podpořit dobrou věc. Smyslem je také vykouzlit lidem na tváři úsměv a nezapomínejme ani na předání té radostné zprávy o narození Ježíše Krista.

Tříkrálová sbírka se každoročně těší velké oblibě ze strany veřejnosti. Už víte, kam poputuje ten letošní výtěžek?
Výtěžek z letošní sbírky použijeme v rámci Charitní záchranné sítě na pomoc lidem bez domova, pro sociálně slabé rodiny s dětmi, pro těžce nemocné. Podpoříme také služby žďárské Charity, které jsou poskytované v přirozeném prostředí našich uživatelů, pacientů a klientů. Část výtěžku půjde na zkvalitnění péče pro lidi s mentálním a kombinovaným postižením a na lidi s duševním onemocněním.

Finanční prostředky poskytneme i na pomoc a podporu dětem a dospívajícím, kteří se ocitli v nepříznivé situaci. Díky pomoci našich přispěvatelů tak můžeme pomáhat lidem v nouzi.

Tříkrálová sbírka končí 14. ledna. Už máte nějaké plány, čemu se budete věnovat potom?
Jak již bylo řešeno, pracuji současně i jako koordinátorka dobrovolníků, a proto se budu i nadále věnovat dobrovolnické činnosti. Dobrovolníků totiž není nikdy dost. Rádi přivítáme každého, kdo je ochoten věnovat svůj čas pro dobrou věc. Začít se dá opravdu v každém věku. A vůbec nevadí, že nemáte předchozí zkušenosti. Naopak, dobrovolnictví je právě o nevšedních zážitcích a získávání nových přátel. Ať už toužíte po kontaktu s lidmi, nebo chcete být užiteční z domova, podívejte se na naše webové stránky www.zdar.charita.cz, zavolejte nebo napište a domluvte si schůzku. Setkání s koordinátorem vám pomůže rozhodnout se, kde a jak s dobrovolnictvím začít.

Děkuji za rozhovor.

7. 1. 2019

Lenka Šustrová

 

 

 

 

Tisková zpráva ze dne 28. 12. 2018

 

Tři krále můžete od prvního ledna opět potkat v ulicích obcí a měst

Po roce opět vyrazí do ulic měst a obcí České republiky skupinky tří králů, aby svou koledou předaly radostné poselství o narození Ježíše Krista a společně s veřejností přispěly k podpoře charitních projektů, které pomáhají potřebným.

 

Blížící se Tříkrálová sbírka se uskuteční již podevatenácté. Skupinky koledníků bude možné potkat od prvního do čtrnáctého ledna.

„Všichni koledníci mají u sebe úředně zapečetěnou kasičku s logem Charity ČR a vedoucí skupinky  ověřenou průkazku,“ uvádí Yvona Pošvicová, koordinátorka Tříkrálové sbírky pro rok 2019. 

„V roce loňském darovali lidé do 507 zapečetěných kasiček Oblastní charity Žďár nad Sázavou celkem
3 313 085 Kč. Do koledování se zapojilo přes 2 000 dobrovolníků celého okresu. Pro sbírku roku 2019 jsme aktuálně připravili 540 kasiček, které jsou již u našich asistentů připraveny k předání koledníkům,“ vypočítává Yvona Pošvicová. 

Tříkrálová sbírka roku 2018 podpořila především stávající služby žďárské Charity a jejich uživatele. Jednalo se o nový projekt pomáhající lidem v akutní nouzi s názvem Charitní záchranná síť, prorodinné poradenství, dostupnost terénní Charitní pečovatelské služby, nákup kompenzačních pomůcek pro zabezpečení pronájmu veřejnosti, každodenní dopravu uživatelů do denního stacionáře Rosa, rekondiční pobyt klientů Klubu v 9 a dobrovolnickou činnost centra Kambala. Podpořena byla i humanitární pomoc v českém Banátu v Rumunsku a moldavské centrum Hipokrates, které poskytuje pečovatelskou službu v obci Dorotskaja.

Pro rok 2019 plánuje vedení žďárské Charity podpořit především veřejností velmi využívané terénní služby, dobrovolnickou činnost, která usnadňuje péči profesionálů, a osoby s duševním onemocněním a zdravotním postižením.

„Za prostředky z Tříkrálové sbírky jsme velmi vděční. Máme tak možnost financovat to, na co nám chybí zdroje z nadací a grantů a je aktuálně potřebné. Děkuji všem, kteří se do Tříkrálové sbírky roku 2019 zapojí,“ vzkazuje všem dárcům, koledníkům i podporovatelům Ing. Jana Zelená, ředitelka žďárské Charity.

Nezastihli vás tři králové doma? Sbírku pak můžete podpořit také převodem na bankovní účet Tříkrálové sbírky číslo 66008822/0800, v.s. 777 6800, vedený u České spořitelny, nebo zasláním dárcovské SMS ve formě DMS KOLEDA 30 na číslo 87 777 (Cena jedné SMS podle tvaru je 30, 60 nebo 90 Kč, z toho Charita obdrží 29, 59 nebo 89 Kč.).

 

Koordinátorka Tříkrálové sbírky za Oblastní charitu Žďár nad Sázavou:

Yvona Pošvicová

mob.: 777 755 444, e-mail: dc@zdar.charita.cz

 

Ředitelka Oblastní charity Žďár nad Sázavou:

Ing. Jana Zelená

mob.: 777 755 656 , e-mail: jana.zelena@zdar.charita.cz


Aktuální čerpání výtěžku naleznete na www.zdar.charita.cz

 

Autorka zprávy: Lenka Šustrová, mob.: 777 155 389

Foto: Zbyněk Čech

 

 

 

 

Tisková zpráva ze dne 3. 12. 2018

 


Finance získané v Tříkrálové sbírce pomáhají 

 

Finanční prostředky získané v rámci Tříkrálové sbírky pomáhají v mnoha projektech žďárské Charity. Nejširší pomoc je poskytována prostřednictvím dobrovolnického centra Kambala, které vysílá dobrovolníky nejen do služeb Oblastní charity Žďár nad Sázavou, ale i do jiných spolupracujících organizací. Dobrovolníci tak pomáhají ve více jak dvaceti službách po celém okrese.

Snažíme se, aby byly podpořeni ti nejpotřebnější a zároveň, aby se pomoc dostala k co nejširšímu spektru lidí,“ řekla Yvona Pošvicová, koordinátorka dobrovolnického centra Kambala.

 

Finance z letošní sbírky putovaly i na podporu tzv. Charitní záchranné sítě, která je zacílena na osoby v nouzi, vypadávající ze systému pomoci a podpory místních institucí a služeb. Kromě řešení okamžité pomoci v nouzi zprostředkují pracovníci poradenství odkazují klienty na další služby a doprovází je na jednání. Distribuují mezi potřebné potraviny a materiální pomoc. Nedílnou součástí je duchovní podpora případně finanční pomoc.

 

Z letošní sbírky byly podpořeny i prorodinné služby Oblastní charity Žďár nad Sázavou, a to především pak rodinná poradna v Kopretině – centru pro rodiny s dětmi, která má pobočky nejen ve Žďáře nad Sázavou, ale i v Bystřici nad Pernštejnem, ve Velkém Meziříčí, v Radostíně nad Oslavou a hlavní zázemí v Radešínské Svratce.

 „Aktivity poradny přispívají k tomu, aby se zlepšily mezigenerační vztahy v rodinách, zvyšovaly se rodičovské kompetence a nedocházelo k rozpadu či dysfunkci rodiny. V rámci poradny je poskytováno poradenství při řešení problémů v oblasti rodiny a rodičovství domácího násilí či finanční gramotnosti jako prevenci zadlužení rodin. Poradna poskytuje též základní informace o dalších službách v regionu, základní informace v oblasti sociálních dávek,“ vysvětlila Mgr. Zdenka Šrámková, vedoucí centra Kopretina. 

 

Mezi významné prvky podpory patří zvýšení dostupnosti terénních služeb Oblastní charity Žďár nad Sázavou, a to nákupem automobilů pro Charitní pečovatelskou službu. Osobní automobil je nezbytnou součástí této terénní služby, která je poskytována v Bystřici nad Pernštejnem a ve Žďáře nad Sázavou a do vzdálenosti 15 km od těchto měst, tedy i v malých obcích. Pracovnice pomáhají uživatelům při péči o sebe a jejich domácnost, aby tak mohli zůstat co nejdéle v domácím prostředí.

 

Ke kvalitnější péči o pacienty Charitní ošetřovatelské služby Žďár nad Sázavou přispěl nákup nových pomůcek. „Finanční prostředky z Tříkrálové sbírky pokryly náklady na zakoupení nových kvalitních tonometrů pro zdravotní sestry v terénu a elektrických postelí.. Přispěly tak ke zkvalitnění pracovních podmínek sester a k většímu pohodlí pacientů. Navíc postele mohou být pronajaty i veřejností, čímž se pomoc dostává k ještě širšímu okruhu příjemců,“ objasnila Barbora Hadrous, vrchní sestra Charitní ošetřovatelské služby.

 

Část výtěžku sbírky podpořila uživatele denního stacionáře Rosa, kteří využívají možnosti dopravy do zařízení pomocí speciálně upravených automobilů. Z výtěžku sbírky jsou částečně hrazeny náklady na tuto dopravu.

 

Podpoře z výtěžku Tříkrálové sbírky se dostalo také lidem s duševním onemocněním, kterým se věnují v jednom ze zařízení žďárské Charity, Klubu v 9. Uživatelé centra se společně s pracovníky již několik let vydávají na rekondiční a pobytovou akci.

 

 

 

 

V neposlední řadě putuje část prostředků i na podporu zahraničních projektů, v rámci mezinárodní pomoci bylo podpořeno moldavské centrum Hippokrates, které se věnuje Domácí pečovatelské službě v obci Dorotskaja.

 

Informace o průběžném čerpání finančních prostředků Tříkrálové sbírky naleznete na webu www.zdar.charita.cz

 

Tříkrálová sbírka roku 2019 se uskuteční v Charitách České republiky již podevatenácté. Tříkrálové skupinky bude možné potkat v ulicích obcí a měst od 1. do 14. ledna 2019. Jsou připraveny i mnohé doprovodné akce. Kromě již tradičního Tříkrálového koncertu v Novém Městě na Moravě se bude letos konat první ročník Tříkrálového průvodu náměstím ve Velkém Meziříčí.

 

Autorka tiskové zprávy: Mgr. et Mgr. Jitka Milčáková

 

Kontakt na koordinátorku Tříkrálové sbírky: Yvona Pošvicová, tel. 777 755 444

 

Tisková zpráva ze dne 11. 11. 2018

 

SASka učí rodiče jak pečovat o děti

Od ledna 2013 funguje na území bývalého okresu Žďár nad Sázavou zařízení Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, ve zkratce SAS. Služba, která spadá pod Oblastní charitu Žďár nad Sázavou, poskytuje péči rodinám s dětmi, které se ocitly v dlouhodobě nepříznivé životní situaci a neumějí tuto situaci samy řešit, nebo rodinám ohroženým rizikovým způsobem života, které žijí v okrese Žďár nad Sázavou.

„Péči poskytují aktuálně tři pracovnice, které se snaží pomoci 34 rodinám. Každá rodina je jiná, každá rodina má své problémy, kterých je hodně a nejsou malé. Všechny rodiny však mají společné to, že potřebují naši pomoc. Potřebují ukázat cestu, s podporou najít řešení a další možnosti lepšího fungování,“ vysvětluje Pavla Polnická, pracovnice pověřená vedením žďárské SASky.
Lidé, kteří jsou uživateli služeb SAS, nemají ve většině případů vlastní prožitou zkušenost s dobře fungující rodinou ze svého dětství a nemohli si tedy i přenést dobré návyky do svého dalšího života. „Často učíme rodiče základním věcem. Například jak pečovat o děti, jak jim připravovat vhodnou stravu, jak psát domácí úkoly. Pomáháme s vedením rodinného rozpočtu, s vyřizováním běžných úředních záležitostí, s vyplňováním formulářů atd.,“ doplňuje Pavla Polnická.
Pracovnice Sociálně aktivizační služby doprovází uživatele na jednání s úřady, se školami, lékaři či jinými institucemi. Často se u uživatelů řeší problémy s nedostatkem financí, na to navazují problémy s dluhy, jejich finanční negramotnost. „I hledání zaměstnání se často ukazuje jako tvrdý oříšek, protože naši klienti jsou takzvaně „zaškatulkovaní“ a není to jen o barvě pleti, ale často i o místu, kde žijí. Řešíme problémy matek samoživitelek, které nedostávají výživné a vzhledem k věku svých dětí si nemohou dovolit pracovat na plný úvazek či na směny. Snažíme se jim pomoci, aby jejich děti mohly žít stejně jako jejich vrstevníci a necítily se odlišně,“ dodává Pavla Polnická.

Závěrem příběh ze života…

„V rodině, kde se maminka stará o dva chlapce, pomáháme již několik let. Starší chlapec letos nastoupil do první třídy, mladší do mateřské školky. Staršímu chlapci byla zjištěna nedoslýchavost a lehké mentální postižení. Mamince jsme nejdříve pomáhali s vyřešením bydlení, v jednání s lékaři. Dále jsme paní učili správným hygienickým návykům, pomáhali v péči o miminko (o mladšího z chlapců), učili ji, jak správně postupovat při kojení, poté s příkrmy apod. Uživatelka si od nás často nechala poradit a v péči o své chlapce vždy dělala maximum. Sama se teď, ač mladší syn je ještě hodně malý, rozhodla jít do práce, aby zlepšila finanční situaci rodiny, a my ji držíme palce a pomáháme, aby vše zvládla,“ usmívá se závěrem Pavla Polnická.

 

Autoři tiskové zprávy: Tým pracovnic SAS

 

 

 

 

Tisková zpráva ze dne 17. 10. 2018

 

Pracovníci Osobní asistence si prohloubili znalosti o bazální stimulaci

 

Během zářijového měsíce se většina pracovníků osobní asistence zúčastnila dvoudenního intenzivního kurzu, který byl zaměřen na koncept Bazální stimulace, který patří mezi pedagogicko-ošetřovatelské a zaměřuje se na podporu vnímání a pohybové schopnosti člověka a také na rozvoj komunikace. 

Je patrná snaha podporovat stávající schopnosti člověka a důraz je ale také kladen na práci s jeho minulostí. Podle zaměření jsou dělené i rehabilitační techniky na somatickou stimulaci (zaměřena na vnímání tělesného schématu), vestibulární stimulaci (vnímání polohy, prostorové orientace a pohybu), vibrační (zaměřena na hloubku těla), taktilně-haptickou (hmatová), orální (chuťovou), optickou (zraková), auditivní (sluchová) a olfaktorickou stimulaci (spojení čichového a chuťového vnímání). Autory konceptu jsou prof. Dr. Andreas Fröhlich a prof. Christel Bienstein.

Pracovníci Osobní asistence již v minulosti absolvovali základní kurz s názvem Bazální stimulace I. Byl to pro ně velice přínosný zážitek. Prvky konceptu nyní realizují v každodenní praxi. Právě proto se větší část z nich nyní účastnila i navazujícího kurzu Bazální stimulace II. 

V tomto kurzu jsme si mohli prohloubit znalosti zejména v detailnějším popisu a praktickém nácviku jednotlivých nástavbových stimulací,“ popisuje obsah kurzu jedna z účastnic. 

Asistenti také získali informace o významu biografické anamnézy. „Získané poznatky z kurzu je možné v praxi využít u široké škály našich uživatelů: lidé s Alzheimerovou chorobou, senioři s poruchou mobility, děti či dospělí se zdravotním postižením, lidé po úrazech či klienti s demencí,“ doplňuje vedoucí služby Mgr. Jaroslava Pavlíčková. 

Obecně tvoří cílovou skupinu osob, kterým je služba Osobní asistence určena děti od tří let, dospělí a senioři se zdravotním postižením nebo dlouhodobým onemocněním. 

Asistenti působí u těchto osob přímo v domácnosti či blízkém okolí a pomáhají jim zde, s čím je potřeba. Ať už se jedná o pomoc s přípravou a podáváním jídla, pomoc s osobní hygienou. Dle potřeby zajistí základní úklid v domácnosti. Asistenty je možné využít jako doprovod při vyřizování různorodých záležitostí (jednání na úřadě, u lékaře, na poště apod.). Další možným úkonem je pomoc při zajištění nákupu. Důležitou součástí je také vzájemná komunikace, možné společné procházky a případný nácvik či upevňování motorických, sociálních a psychických dovedností a schopností uživatele. 

Míra pomoci a podpory asistentů je u každého uživatele individuální a rovněž rozdílná je i doba péče a časové údobí, ve kterém je zajištěna. Služba je totiž nepřetržitá a je poskytována lidem žijícím na území okresu Žďár nad Sázavou. Cena služby je daná platným ceníkem a další dostupné informace lze nalézt na internetových stránkách www.zdar.charita.cz či je možné využít telefonického kontaktu na čísle 733 755 870. 

 

Autorka tiskové zprávy:
Mgr. Monika Rajmová, sociální pracovnice Osobní asistence

 

 

 

Tisková zpráva ze dne 20. 9. 2018

 

Oblastní charita Žďár nad Sázavou otevře v úterý odpoledne všechny své dveře

V úterý 25. září 2018 od 13 hodin otevře žďárská Charita prostory všem zájemcům o služby. V ten den totiž slaví organizace své jmeniny. Stane se tak jako každoročně u příležitosti svátku sv. Vincence z Pauly, patrona všech charitních zařízení. V odpolední čas bude možné navštívit všechna zařízení a jejich pobočky, prohlédnout si prostory a zázemí, kde působí, a nakouknout do každodenního provozu, umožňuje-li to charakter dané služby.

„Pro letošní rok jsme se rozhodli přeložit Den otevřených dveří až na odpoledne, aby naše zařízení byla dostupnější více lidem, i těm dopoledne pracujícím,“ sdělila Ing. Jana Zelená, ředitelka Oblastní charity Žďár nad Sázavou.

Bystřici nad Pernštejnem bude možné navštívit a prohlédnout si zázemí Charitní pečovatelské služby a Osobní asistence, která jsou terénní službou. Otevřen bude i místní klub Včela, určený seniorům a lidem se zdravotním postižením z Bystřice a okolí, a rovněž i Klub v 9, pečující o lidi s duševním onemocněním. Zájemci si zde budou moci nakoupit a prohlédnout výrobky z jejich dílen. Pro rodiče či prarodiče bude ke zhlédnutí připraveno i centrum pro rodiče s dětmi Kopretina a nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Nadosah. Otevřeno bude i v denním stacionáři Rosa v ulici pod Pod Horou.

Žďár nad Sázavou nabídne den otevřených dveří jedenácti zařízení. Na Horní ulici č. 22 bude možné v dopoledních hodinách navštívit Centrum prevence, pobočku Osobní asistence, Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, dobrovolnické centrum Kambala, centrum pro rodiče s dětmi Kopretina a novou službu s názvem Charitní záchranná síť. Připraveny budou i prostory Klubu v 9 na Okružní ulici a nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Ponorka na Nádražní. Na Horní 28 bude otevřena Domácí hospicová péče a pobočka Charitní pečovatelské služby. Vrchní sestra Charitní ošetřovatelské služby bude k dispozici v kanceláři ve žďárské Poliklinice.

Velké Meziříčí poskytne veřejnosti tradiční den otevřených dveří v denním stacionáři Nesa a v zázemí Osobní asistence na Čechově ulici. Součástí programu je i prodej výrobků uživatelů stacionáře a v 16 hodin koncert hudební skupiny Pavana. Otevřené dveře naleznou zájemci i v centru pro rodiče s dětmi Kopretina na Ostrůvku a v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež Wellmez, kde sídlí i pobočka Klubu v 9.


Pro zájemce z řad rodičů žijících v okolí Radešínské Svratky a Radostína nad Oslavou bude otevřeno v pobočkách Kopretiny.

Den Charity je pro nás každoročním svátkem a letos si připomínáme vlastně i narozeniny. Slavíme totiž 25 let naší činnosti. Proto chci velmi poděkovat všem, kteří přispívají různým způsobem k rozvoji charitního díla. Ať už se jedná o naše pracovníky, naše donátory či podporovatele. A naší Charitě chci popřát, aby byla i nadále organizací, která významnou měrou přispívá ke zmirňování těžkých situací a bolestí lidí, kteří se na nás obracejí,“  vzkazuje všem Ing. Jana Zelená, ředitelka Oblastní charity Žďár nad Sázavou.

 

Autorka tiskové zprávy: Lenka Šustrová, 777 155 389

Kontakt na ředitelku žďárské Charity: Ing. Jana Zelená, 777 755 656

 

 

Tisková zpráva ze dne 17. 9. 2018

Klub v 9 na pobytu v Bojkovicích

V týdnu od 3. do 7. 9. 2018 se Klub v 9 vydal na pobytovou akci v Bojkovicích. Akce se uskutečnila za finanční podpory z Tříkrálové sbírky. Hlavním cílem rekondiční pobytové akce je zúročení a posílení získaných dovedností v rámci sociální rehabilitace během celého roku. Jedná se zejména o dovednosti spojené se samostatnou péčí o vlastní osobu, ověření a posílení dovedností při kontaktu se společenským prostředím a celkovou aktivizací uživatele. Absolvováním pobytové akce uživatelé služby posilují vlastní samostatnost a získávají nové dovednosti a zkušenosti, které mohou využít v každodenním životě.

Týdenní pobyt začal v pondělí 3. září, kdy se „klubáci“ sešli na nádraží ve Žďáře nad Sázavou a po naložení zavazadel do auta se vydali vlakem do Brna, kde přestoupili a pokračovali až do Starého Města. Ve Starém Městě se podívali na památník Velké Moravy, kde mohli prozkoumat život našich předků. Poté se již vydali do Bojkovic, kde se po náročném dni ubytovali v chatkách.

V úterý se výletníci vypravili na náročnou pěší túru do obce Hostětín, která je známá jako ekologická vesnice, kterou navštívil dokonce i princ Charles. V Hostětíně se po dlouhém pochodu občerstvili a poté si prohlédli samotnou obec, především sochy v krajině a ukázkovou přírodní zahradu. Poté je opět čekala cesta vlakem do Bojkovic a návštěva místního muzea s velmi milou paní průvodkyní. Po dni plném zážitků se velká část účastníků osvěžila v plaveckém bazénu a po zasloužené večeři v kempu se již všichni odebrali k odpočinku a k nabrání sil na další den.

Středeční den účastníci pobytu pojali ve dvou variantách, kdy část účastníků zvolila odpočinkovou variantu a zůstala v kempu, kde navštívila i místní koupaliště, zahráli si různé hry apod. Druhá skupinka si zvolila výletovou variantu a vydala se do nedalekého lázeňského města, do Luhačovic. V Luhačovicích se uživatelé prošli po kolonádě a ochutnali vodu z místních pramenů a v odpoledních hodinách se vrátili zpět do kempu a po společné večeři se odpočinku účastnili již všichni.

Po náročných turistických výletech čtvrtek přímo vybízel k návštěvě nějaké kulturní památky a proto „klubáci“ zvolili zámek v Buchlovicích. Po prohlídce zámku a samozřejmě po výborném obědě se všichni přepravili zpět do kempu, kdy přišel čas na balení. A páteční den se již nesl v cestovním duchu, kdy uživatelé uklidili chatky, naplnili auto svými zavazadly a vydali se vlakem zpět do Brna a odtud do Žďáru, kde se všichni po náročném, ale krásném týdnu plném zážitků rozešli do svých domovů.

„Pobytová akce je tradiční, každoroční akce, na kterou se uživatelé vždy těší. Myslím si, že během pobytu si každý uživatel přijde na své, ať se jedná o turistiku, památky, atd. Jsme rádi, že i po tolika letech, co se pobytové akce uskutečňují, jsme opět našli místo, které jsme ještě nezmapovali a měli jsme tedy možnost poznat další krásnou část naší republiky. I přesto, že někteří uživatelé odjížděli se strachem, jak zvládnou pobyt v neznámém prostředí a s relativně náročným programem, si ho naplno užili a bez větších problémů ho zvládli. A teď už můžeme přemýšlet nad tím, kam pojedeme příští rok,“ uvedla Bc. Vladimíra Horáková, sociální pracovnice.

Autorka tiskové zprávy: Michaela Beranová, DiS., sociální pracovnice


 

Stůl denního stacionáře Rosa vypráví:
Každý člověk má rád, když je něco „na stole.“

Je sedm hodin ráno a já už očekávám první uživatele stacionáře. Jsem čistě umytý a připravený na nový den. Uživatelé se u mě schází každý den, pijí svoji ranní kávu, čaj či vodu s citronem. Společně se baví o náplni dne, který je čeká. Už víte, kdo jsem? Jsem dlouhý a široký stůl v denním stacionáři Rosa. Velký proto, aby se ke mně všichni vešli. Je nás tu totiž hodně.

Po příchodu všech uživatelů jdou někteří k mým kolegům do dílen, tělocvičny, stimulační místnosti, snoezelenu. I v těchto místnostech jsou pracovní stoly. Ty mají pracovní pomůcky na rozvoj motoriky, upevnění pracovních návyků a zdokonalení se v činnostech. Já a moji kolegové jsme totiž ve stacionáři velmi důležití. Schází se u nás uživatelé s pracovníky, společně si spolu povídají, předávají si zkušenosti, zážitky, vznikají u nás nová přátelství. U stolu se vítají návštěvy, které rádi vidíme, často zde poskytujeme občerstvení, připravené uživateli v rámci cvičné kuchyně.

Jsou činnosti, které bez nás stolů nejdou. Nejsem sice kulatý stůl, ale naše pravidelné sezení u „společného stolu“ probíhá každé pondělí po svačině. To mají uživatelé a pracovníci společné porady. Při nich se spolu baví o náplni týdne, co by rádi, co by měli, co by chtěli, opakují si nouzové situace, debatují o svých právech a povinnostech, upevňují si svoje komunikační dovednosti a vyjádření svého názoru.

U všech jsme v oblibě. Každý člověk má rád, když je něco „na stole“. Myslím tím něco dobrého, něco k snědku. U nás ve stacionáři si mohou vybrat, co by chtěli na stole mít. Mají na výběr ze tří obědových jídel, sami si připravují svačinky a určují jejich skladbu.

Všichni jsou na mě milí, vždy mě před jídlem prostřou, po jídle sklidí a očistí. Moc je za to chválím. Navíc i já se snažím být jejich příjemným pomocníkem. Rád také uvítám i Vás, například na Dni otevřených dveří našeho stacionáře v úterý 25. září odpoledne.

Autorka článku: Bc. Petra Königová, DiS., vedoucí denního stacionáře Rosa

 

 

Tisková zpráva ze dne 29. 8. 2018

 

„Funny Festové“ odpoledne pro letošek opět naposledy v Bystřici

Další již čtvrtý ročník putovního koncertového odpoledne se uskuteční v pátek 14. září 2018 v Bystřici nad Pernštejnem. Bohatý program nejen hudbou, ale i dalšími aktivitami odstartuje od 16.00 a potrvá až do 22.00 hodin. Letošní rok se rozhodli organizátoři, kterými jsou pracovníci a uživatelé nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Nadosah, přesunout akci z vnitřních prostor do venkovních, do bystřického amfiteátru. S tím také souvisí i změna tradičního termínu, který byl z konce října přesunut na začátek září.

Program bude bohatý jako vždy. Hudební vystoupení zajistí EIRIK (pop-folk, Velké Meziříčí), AMaTer (folk-pop, Žďár nad Sázavou), Vzhůru a níž (pop-rock, Jihlava) a místní uskupení Falo a Chiller (hip hop, Bystřice nad Pernštejnem). Zajištěna je nejen skvělá muzika, ale i doprovodný program, a to v podobě turnaje ve stolním fotbálku, malování na obličej společně s místními Úsměváčky z.s., megabublifuk, slalom s brýlemi, které simulují stav po požití alkoholu nebo marihuany, a oblíbený fotokoutek (Zpravodajství Zaostřeno z Velkého Meziříčí),“ sdělila Bc. Renata Hanychová, vedoucí NZDM Nadosah. 

Cílem tohoto netradičního putovního festivalu, který je od roku 2014 pořádán ve všech nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež Oblastní charity Žďár nad Sázavou, je zmírnit předsudky společnosti vůči nízkoprahovým zařízením a jejím uživatelům, vytvořit zábavnou akci pro širokou veřejnost a poukázat na důležitost smysluplného trávení volného času u dětí a mládeže, kdy jeho nenaplnění může často vést k nevhodnému chování jako je experimentování s drogami, drobné krádeže atd.

Organizátoři děkují Městu Bystřice nad Pernštejnem za finanční podporu akce a umožnění pořádání Funny Festu v amfiteátru.

 

Tým pracovníků NZDM Nadosah



Tisková zpráva ze dne 14. 8. 2018

Centrum prevence hodnotí uplynulý školní rok

Lektoři Centra prevence mají za sebou další školní rok mezi žáky, studenty a pedagogickými pracovníky na Žďársku.

Rádi bychom touto cestou poděkovali všem žákům, studentům, pedagogům, metodikům prevence a všem ostatním za jejich ochotu s námi spolupracovat. Děkujeme také za posílení komunikace s konkrétními školami a neustálé prohlubování důvěry v naše společné aktivity. Díky jejich přístupu a informacím, které nám poskytnou, můžeme programy upravovat dětem a studentům „na míru“.

Prázdninový čas však také slouží k ohlédnutí se za uplynulým školním rokem.  Dovolte, abychom vám přiblížili témata, v nichž spatřujeme pro žáky největší ohrožení. Za zmínění určitě stojí, že děti ve stále mladším věku začínají experimentovat s alkoholem a jinými legálními látkami (cigarety, energy drinky…). Valná část žáků má také potíže nalézat aktivní náplň volného času. Důležitou roli zde určitě hraje internet a moderní technologie, které dětem brání trávit volný čas smysluplně. V neposlední řadě jsme se zabývali programy zaměřenými na práci s třídním kolektivem, kde jsme se soustředili na vztahy mezi žáky a hledání cesty pro jejich zlepšen?

VYHLEDÁVÁNÍ

Facebook

MAPA

Mapa působnosti

AKCE V MĚSÍCI

««« květen 2019 »»»
PoÚtStČtSoNe
  
  

Všechny akce

KONTAKT

Mikroregion Bystřicko
Příční 405
593 01 Bystřice nad Pernštejnem

E-mail:

Telefon:
736 535 145
566 590 399

Předseda:
Libor Pokorný

Správce:
Mgr. Veronika Benová

Specialista pro rozvoj:
Ing. Jitka Dočkalová

IČ: 70830355

Kontaktní formulář

PARTNEŘI

Fond Vysočiny

Mikroregion Pernštejn

MAS Zubří země

Informační web

Zrcadlení

E-ON

Koruna Vysočiny

Místní agednu 21

Zdravý kraj

©2006 – 2019 Mikroregion Bystřicko

Vytvořil Marek Klusák